Victoria (1)

První díl už je dost graficky zastaralý, tak jsem se jím nechtěl moc zabývat a rovnou přešel na dvojku.


Victoria 2






















Victoria 2

Oficiální stránky
Výrobce Paradox Interactive
Datum vydání 2010
Hodnocení 8/10
Plná Steam.
Recenze Není.
Návod Není.
Update Hra se updatuje přes Steam.
Čeština Download.
Multiplayer Ano.
Editor Ne.
Kompatibilita s Windows XP OK
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit) OK
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit) OK

U hry na Steamu je problém, že se ji poprvé nedaří spustit, kvůli chybě v souboru "virtualfilesystem.cpp". Řešení je ale jednoduché - smazat obsah složek:
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Victoria II\map\cache
a
C:\Users\yourusername\Documents\Paradox Interactive\Victoria II\map\cache
Možná stačí smazat pouze soubory "time".







Recenze:

Další hra ze série realtimově-pauzovacích strategií od Paradox Interactive (Crusader Kings, Europa Universalis a Hearts of Iron). Hra je dost podobná Europě Universalis. Jediná kampaň začíná v roce 1836 a můžete se v ní ujmout kteréhokoliv tehdejšího svobodného národa na světě a vést ho ke slávě. Hra končí po sto letech v roce 1936, ale dá se to změnit - viz. cheaty. Jedná se v podstatě o takové vyplnění mezery mezi EU a HoI. Prý existují převodníky, kterými lze uloženou pozici určitého státu z Crusader Kings převést do EU, pak do Victorie a následně i HoI a hrát tak kontinuálně s daným národem od středověku až do 20. století. :) Ve hře se opět musíte starat nejen o válčení, ale i o ekonomiku, výzkum a diplomacii. Hru se můžete naučit v rozsáhlém tutoriálu rozděleném na základní (9), střední (8) a pokročilou (8) výuku ve všech odvětvích hry.
Multiplayer:
Lze hrát přes internet pomocí propojení IP adres, nebo po místní síti LAN. Klasická hra přes servery již není funkční. Hrát lze všechny scénáře, které máte (základní hra má jen jeden).
Plusy:
Pro piplavé stratégy opět ráj na Zemi. Pro běžného hráče, který vyžaduje rychlou akci a oslnivé grafické efekty je to ovšem opět naopak peklo na Zemi. :) Hra vypadá graficky docela přívětivě a přehledně.
Mínusy:
Věřte, že mám s cheatováním pomocí úprav save souboru sakra zkušenosti z Europy Universalis a Hearts of Iron, takže si dávám pozor, abych neporušil strukturu souboru a jen edituju nějaké číselné hodnoty, ale stejně jsem hru nakonec vždycky rozvrtal tak, že už byl sejv k ničemu. Dle zkušeností z EU a HoI při chybě v sejvu hra spadne rovnou při jeho nahrávání, ale tady vám může začít padat až po nějakém čase, takže je to pěkně ošemetné. :(
Pak jsou tady nějaké pravidla hry, která ji dělají úplně zbytečně strašně složitou. Na vyhlášení války si nejprve musíte vytvořit nějaké ospravedlnění té války (získání určité JEDNÉ provincie, snížení síly daného národa, přidání národa do vaší sféry, nebo vytvoření vazala). OK, v pořádku, to je realistické, ale v těchto ospravedlněních jaksi chybí anexe celého národa. Takže vy třeba vedete dlouhou válku, během které obsadíte celou sousední zemi a maximum, co z toho můžete vytřískat při uzavření míru je jedna blbá provincie!!! Obsazení celého státu je tedy na několik válek. Nebo lze anektovat pouze malé státy a velké ne? Hrál jsem za USA a Mexiko po dobytí anektovalo samostatný Texas. Já jsem ale po následném dobytí Mexika prostě Mexiko anektovat nemohl. V Europě Universalis jste prostě dali anektovat a bylo to. Další nelogičností je nemožnost stavět továrny. Chcete posílit ekonomiku země a máte dost peněz? OK, postavíme další továrny... no jo, jenže jak? Možnost stavění dalších továren je zablokované - proč? Co mám udělat pro to, abych to odblokoval? Hra mi to jaksi nepoví. Vyzkoumat něco??? Dále se mi stalo, že se mi najednou začalo snižovat číslo, které určuje, kolik můžu mít vojenských jednotek. Toto číslo se nakonec dostalo až na samotnou nulu. Sice mi to nesmazalo již existující jednotky, ale další jsem už vytvářet nemohl. Proč? Jiné srovnatelné národy (hrál jsem za USA) měly jednotek opravdu gigantické množství (třeba Anglie - viděl jsem to v souboru uložené hry, kde jsem seznamem jejích armád musel opravdu dlouho rolovat). Já jsem se tomuto počtu prostě nemohl rovnat ani omylem. Kdyby jsem s ní vedl válku, tak mě ty jednotky ušlapou! Mě se ten počet možných jednotek pohyboval jen tak kolem 10 až 15 a Anglii bych tipoval tak na 100 i víc.
Hra obsahuje jen jednu základní kampaň. Další přibývají až v placených DLC.



DLC:
A House Divided (2012) - DLC přidá novou kampaň, která začíná v roce 1861. Můžete tedy začít na začátku občanské války v USA. Dále byla upravena ekonomika, vedení války, politiky a rozhraní mapy (seznam změn).

DLC je více, ale celkem drahých, já koupil jen tohle jedno za 10 euro.




Ovládání:
Levé tlačítko myši - interakce.
Pravé tlačítko myši - poslat vybranou jednotku.
Pause/ Break - pauza.


Cheaty:
Hru lze opět editovat pomocí rozsáhlého souboru uložené hry, nacházejícího se ve složce: "C:\Users\yourusername\Documents\Paradox Interactive\Victoria II\save games".
Snad vás nemusím upozorňovat, že si máte soubor nejprve zazálohovat, kdybyste tam něco omylem rozvrtali.
Pokazit něco je velice jednoduché - viz. mínusy.
Save USA na disku.

Nastavení konce hry a další možnosti lze změnit v souboru: "adresář hry\common\defines.lua".