Gloomwood

Oficiální stránky: Nejsou.
Výrobce: New Blood Interactive (USA).
Datum vydání: 6.9.2022 - předběžný přístup.
Hodnocení: 8/10.
Žánr: Akční - Stealth.
Obchod/ Download: GoG (zde je demo), nebo Steam (Na Steamu je už hra k dispozici v předběžném přístupu).
Recenze: Není.
Návod: YouTube 1 a YouTube 2.
Čeština: Není.
Multiplayer: Není.
Editor: Není.
Technické info o hře: PCGamingWiki.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): GoG: OK

Steam: Steam už Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): OK







Recenze:

Taková napodobenina starého dobrého Thiefa. Na první pohled vypadá docela nevábně (první dva Thiefy měly snad lepší grafiku), ale myslím, že za zkoušku to stojí. Hra ještě nevyšla v plné verzi, ale je stále už několik let v předběžném přístupu na Steamu. Na GoGu si můžete vyzkoušet jen několik let starou demoverzi, protože předběžný přístup na GoGu není a těžko říct, jestli tam plná verze vůbec bude.
Hra se odehrává ve velmi podobném světě jako Thief (středověk, nebo viktoriánská doba, ale mají tam už různé stroje na elektřinu a podobně) Oproti Thiefovi jsou tu i střelné zbraně na bázi střelného prachu - revolver a brokovnice. Z příběhu jsem toho moc nepochytil, protože hra nemá češtinu. Hrajete za nějakého doktora. Na začátku vás někdo propustí z nějakého vězení a daruje vám prsten, na kterém během hry vidíte, jestli jste vidět, nebo jste schovaní ve stínech. Jste v nějakém přístavu a postupně se dostanete k majáku, do města a jeho podzemí. Město postihl nějaký mor a v ulicích hlídkují podivní strážní, kterým někdy pomáhají nějací zmutovaní psi, nebo přerostlí netopýři. V podzemí zase narazíte na nějaké přerostlé ptáky.
Kromě soubojů s nepřáteli, kterýmžto se dá vyhnout ukrýváním ve stínech, se snažíte najít různé klíče, kterýmiž otevřete dveře a mříže, abyste se dostali dál. Někdy je třeba najít třeba náhradní páčku, knoflík, nebo kolo k rozbitému mechanismu dveří. S bednami, pytli, mrtvolami a dalšími věcmi se dá manipulovat, takže je do hry zapracována i možnost po poskládaných bednách někam vyskákat a podobně. Cest k cíli je hodně a můžete tak postupovat velmi různorodými cestami. Ze zbraňového arzenálu je zde již zmíněná brokovnice a pistole, nebo meč (sekání i píchání), světelná pistole, kterou lze nabít zápalnými, plynovými, nebo gumovými (na ovládání mechanismů na dálku) náboji, pila, nebo past na medvědy. Je zde taky harpuna, která vystřeluje lana, jež můžete vystřelit na nějaký trám a vyšplhat na něj, jako v Thiefovi. Pak je zde i nějaký flash granát, nebo plynový granát. Nábojů do zbraní je celkem poskrovnu, tak s nimi musíte šetřit, hledat je a mít na ně místo v malém inventáři.
Obtížnost hry si můžete nastavit ve 4 stupních. Ukládat pozici si můžete na místech, kde stojí na stole gramofon. U nejnižší obtížnosti si můžete ukládat kdykoliv pomocí quicksave.
Plusy:
Skvěle ponurá temná atmosféra.
Je vcelku zábavné, prozkoumávat rozlehlé prostředí.
Zvuková stránka je také hodně povedená. Nepřátelé vydávají takové chrčení a bublání a když nepřítele slyšíte, ale ještě nevidíte, tak je to "na posrání", když to tak mám říct. :)
Mínusy:
Nepřátelé jsou takový nějací prkenní pajduláci, co moc inteligence nepobrali. Když si vzpomenu, jak jsem si ve Thiefovi hrál s nepřáteli, kteří byli ožralí, chrápali na stráži, nebo na vás hulákali, ať vylezete, tak se to prostě nedá srovnat.
Grafika je dost bídná. Sice má takový retro thiefovský styl, ale dnes je přecejenom rok 2025 a ne 1998.
Místo střelných zbraní bych uvítal raději klasický luk na tichou likvidaci stráží.
Předměty v inventáři nemají žádné popisky, takže nemáte někdy ani tušení co to je a jestli vám to k něčemu bude. Pro informaci o co jde, musíte na předmět kliknout pravým tlačítkem myši a dát "EXAMINE". Na začátku máte v inventáři taky velice málo místa, tak nemůžete brát všechno. Ale jak máte vědět, co budete kde potřebovat a co je jen smetí? Třeba lidská hlava? Bude mi k něčemu? :) Nebo je to jen bordel na házení? Inventář je také dělaný, jako takový kufr, který před sebou otevřete. Když ale před sebou nemáte místo (třeba stojíte blízko zdi, nebo jiného objektu), tak se nechce otevřít.
Dveře se otvírají delším stlačením klávesy interakce (F). Jakože je otvíráte pomalu a tiše. Někdy se jen pootevřou, nebo se otevřou směrem k vám a zadrhnou se o vás, tak musíte poodstoupit, dáte znovu F a dveře se zavřou, takže zase přijdete blíž a dáte F a dveře se zase pootevřou a zastaví o vás, nebo vám zatarasí cestu v malé chobě. Prostě je to někdy kostrbaté.
Na hru není čeština a anglické titulky jsou malé a rychle zmizí, tak pokud anglicky neumíte, tak vůbec nepochopíte, o čem ten příběh je a o co se máte snažit.
Herní prostředí je až moc složité a krkolomné. To se nemůžou autoři držet nějakého normálního uvěřitelného města a nevytvářet takové šílené architektonické megastavby, plné obrovských výškových rozdílů a podobně? Cest je tolik, že to kolikrát dopadá tak, že: "OK, rozcestí, tak to půjdu prozkoumat tu cestu vlevo, pak se vrátím a prozkoumám tu cestu vpravo." Jenomže cestou narazíte na dalších 50 cest na všechny strany a už se nejste schopní vrátit zpět a prozkoumat tu druhou cestu, protože jste beznadějně zabloudili. Hra je prostě o nekonečném bloudění sem a tam a na nějakou cestu, která vás posune někam dál (loading další oblasti) narazíte občas víceméně náhodou. Mapa je docela k ničemu. Během hry narazíte taky na celou řadu páček, hejblátek, přepínačů, ale mnohdy to očividně nic neudělá, a tak můžete jen odhadovat, co to kde udělalo a v jaké poloze tu kterou páčku vlastně máte mít, aby vám to přineslo nějaký užitek.
S předchozím souvisí i to, že třeba ani nenajdete některé užitečné věci, se kterými si hru užijete lépe. Například jsem nikde nenašel harpunu, ale jen šipky do ní. Kde je, vždyť jsem prolezl snad celý přístav i město odshora dolů?! Lucernu k prozkoumávání tmavých míst jsem si musel taky do inventáře přidat cheatem.


Mody:
Nexusmods - mody.


Ovládání:
W, S, A, D - pohyb.
Q/ E - vyklánění.
Shift - pomalý pohyb.
Levý Ctrl - dřep.
Mezerník - skok (podržení - lezení na zdi).
Levé tlačítko myši - střelba/ útok (u meče se sekundární útok - píchnutí, provádí podržením a puštěním tlačítka myši).
Pravé tlačítko myši - sekundární útok.
Kolečko myši, nebo čísla - výběr zbraně.
R - nabít.
C - změna munice.
H - schovat zbraň (pro rychlejší chůzi).
F - interakce, sebrat/ použít.
Tab - inventář.
J - denník.
M - mapa.
V - lampa.
Z - zoom.
F6/ F9 - quick save/ quick load.


Cheaty:
Na hru lze použít univerzální cheater WeMod.

Na zdraví, munici, nebo množství peněz lze použít univerzální cheater Cheat Engine.

Uložené pozice jsou v několika souborech na umístění: "c:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Gloomwood\Saves\Slot_0\" a dají se snadno editovat.

Moje save pozice. Hru jsem bohužel nedohrál do konce - prostě jak píšu v mínusech, tak je hra o nekonečném bloudění. Byl jsem snad všude možně i v kanálech, pospřepínal různé páčky a nevím, co dál...

V nastavení/ Gameplay rolujete dolů a zapněte developerskou konzoli, nebo v souboru: "c:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Gloomwood\user.ini" přepište na řádcích devconsole a cheats nuly na jedničky (soubor se objeví až po prvním spuštění hry - ne hned po instalaci):
DevConsole = 1
Cheats = 1
Ve hře potom aktivujete konzolu klávesou "~" a pište kódy:

cheats - zapnutí cheatů
god - nesmrtelnost.
notarget - neviditelnost.
noclip - létání.
ghost - neviditelnost a létání v jednom.
thief - skoroneviditelnost a odemčení všech dveří.
infinite ammo true - nekonečná munice v aktuální zbrani (nějak to nefunguje...).
give *název předmětu* - dá předmět.
set inventory size (x,y) - zvolí velikost inventáře, (6,4) je základní. Bohužel po každém loadingu nové oblasti se vám zase smrskne a přijdete o předměty.
kill, nebo gib - zabije, nebo zničí věc, na kterou míří váš zaměřovač.
help - výpis dalších kódů.
Nebo zde je výpis kódů.

Tip: Cheat noclip můžete používat i pro vykrádání zamčených trezorů bez hesla. Prostě do trezoru vjeďte a vyberte jeho obsah. :)