Crysis




Crysis 2

- Pokračování se přesouvá do New Yorku. Stříleček z městského prostředí je hafo. Já myslím, že Crysis je dobrá proto, že se odehrává na volném prostředí tropického ostrova a ve městě je to prostě o ničem!!! :(


Crysis 3

- New York je sice po apokalypse prorostlý bujnou faunou, ale pořád je to prostředí dost nudné. Volné prostranství se svobodou pohybu je lepší.
























Crysis

Oficiální stránky
Výrobce: Crytek (Německo)
Datum vydání: 2007
Hodnocení: 8/10
Obchod/ Download: GOG a Steam.
Recenze: Level 12/2007, profil Cryteku Level 1/2008, restart: Level 201 na Bonuswebu a na Tiscali Games
Návod: Abecedaher
Čeština: České titulky.
Multiplayer: Ano
Editor: Ne
Kompatibilita s Windows XP: GoG: OK

Steam: Steam již Windows XP nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 7 (64 bit): GoG: OK

Steam: Steam již Windows 7 nepodporuje.
Kompatibilita s Windows 10 (64 bit): GoG a Steam: OK






Recenze:
Volné pokračování skvělé akce na velkém tropickém ostrově Far Cry. Příběh se má tak, že na jeden ostrov u břehů KLDR (Korejská Lidově Demokratická Republika) v roce 2020 spadne podivný meteorit, který zkoumají američtí vědci v čele s Dr. Rosenthalem. Následně ostrov obsadí Severokorejská armáda a vědce zajme. Američané na ostrov poté vyšlou elitní jednotku, mající za úkol vědce evakuovat. Vy jako hráči budete jedním z této jednotky - Nomadem. Své spolubojovníky nebudete nijak ovládat. Po nějaké době meteorit, z něhož se vyklube mimozemská loď plná podivných nebezpečných mimozemšťanů, exploduje a zahalí ostrov do ledu. Zajímavou věcí je váš speciální oblek, na němž můžete přepínat čtyři režimy: rychlost, síla, brnění a neviditelnost. Vše se jednoduše přepíná pomocí intuitivního menu. Neviditelnost a rychlost jsou omezené a po vyčerpání musíte chvíli čekat na doplnění energie. Neviditelnost se navíc zruší hned, jakmile začnete střílet. Oblek vás (alespoň tedy na nejlehčí obtížnost) sám léčí, takže se nesbírají žádné lékárničky a když jste zranění, tak stačí chvíli počkat a jste opět zdraví jako rybičky. Co se týče zbraní, tak je k dispozici revolver do každé ruky, samopaly, brokovnice, Gaus puška, ostřelovačka, bazuka, granáty a C4. Svou zbraň můžete různě upravovat přimontováním tlumičů, zaměřovačů atd... Dále lze ovládat i několik pevných kulometů. Co se týče ovladatelných vozidel, tak přibyly nově i tanky, vrtulníky a vznášedlo - celkem lze ovládat 8 vozidel. Hrát je možné jak akčním, tak i stealth stylem. Nepřátelé mají celkem dost vysokou AI. Tolik obávaná HW náročnost mě vcelku mile překvapila. Na mé předchozí sestavě (A64 X2 4400+, 1GB DDR 400, GF 6600GT) se to totiž dá hrát celkem v klidu v rozlišení 1024*768 a všechny detaily nízké. V tomto nastavení ale hra vypadá skoro jako Far Cry. :) Při nastavení všech detailů na střední se to ještě hýbe, ale moc hrát se to nedá - za chvíli z toho cukání bolí voči a nedá se trefovat do protivníků. :) No a při nastavení všech detailů na max se mi objeví jen černá obrazovka s HUDem. Když odstartuju novou hru s max detaily, tak sice něco vidět jde, ale hra má nějakou tendenci ty úvodní sekvence neúměrně natahovat a člověk pořád jenom padá na padáku a nic dál se neděje. Následně jsem konfiguraci PC posílil o +2 GB RAM a GF6600GT jsem vyměnil za Radeona HD4870. Na téhle sestavě už hra běží v rozlišení 1024*768 na vysoké detaily i s 4x AA celkem plynule. :) Kosení stromů je docela zábavné, ale bohužel se dají pokácet jen palmy. Kromě nepřátel na ostrově najdete i zvířátka, jež svět oživují. Hned na pláži, kde vylezete z vody líně popolejzají želvy a dále narazíte ještě na nějaké hrabivé, nelétavé ptáky, slepice a kraby. S některými objekty (bedny, sudy, lodní motory :)) lze manipulovat a házet s nimi třeba po nepřátelích. Herní svět je opět volný, ale zase je tu určitá hranice, přes kterou vás hra nepustí. Kousek od pobřeží je linie torpédoborců, jež jsou sice jen takové mrtvé makety, ale brzy se vedle vás objeví žralok. :) I pokud mu uniknete, tak se vám objeví upozornění, že opouštíte bojovou oblast a cosi neviditelného do vás píchá, dokud nechcípnete.
Multiplayer:
V multiplayeru lze hrát LAN, nebo po internetu na serverech GameSpy až ve 32 hráčích na 5 mapách ve dvou režimech: "Okamžitá akce" je klasický deathmatch všech proti všem a "Drsný boj" je týmový deathmatch doplněný o kradení atomové bomby v základně nepřítele. Celkově jsou ale mapy většinou oproti singlu celkem graficky chudé.
Plusy:
Pokud si myslíte, že měla Far Cry skvělou grafiku, tak u tohohle budete teda valit bulvy!!! :) Zničitelné prostředí - střelíte do stromu a ten se sklátí ...na nepřítele a toho zabije. :) Listy v lese se ohýbají podle toho, jak se do nich opřete. Ohledně fyziky ve hře vám musím povědět, co se mi stalo v jedné misi. Zjistil jsem, že je možné odstřelit provazový most vysoko nad řekou, řekl jsem si paráda, to mě dřív nenapadlo a řádil jsem dál. Pak jsem se náhodou ocitnul dole v řece, a co to tady plave? Vor? ... Tý krávo, to je kus toho mostu!!! Tak jsem na něj naskočil a nechal se v klidu unášet proudem. Pohodička, klídek, vodička šplouchala, vor se šoupal okolo břehu o rákosí... OH YEAH! :) Granáty mají daleko větší efekt než v jiných hrách. Stačí hodit pod auto jeden a auto letí do luftu. Při nejvyšší obtížnosti mluví protivníci korejštinou. :) Skvělá akce. Texty a titulky jsou kompletně přeložené do češtiny.
Mínusy:
Po výbuchu, jež zmrazí celý ostrov, začne být hra dost nudná. Respektive už od mise před výbuchem, protože ta se odehrává uvnitř vetřelecké hory v takovém podivném surrealistickém prostředí bez gravitace, ve kterém proplouváte podivnými nudnými chodbami - prostě příšerné. V tomhle se tvůrci zjevně inspirovali Half-Lifem a jeho levely v podivném světě. Rovněž vetřelečtí nepřátelé se do hry moc nehodí (malá a velká létající mrcha, obrovský pavouk a v závěru hry je myslím ještě další bestie na letadlové lodi jako finální bos). Bohužel jsem ani hru nedohrál, protože mě to s těmi emzáky přestalo bavit v předposlední misi v totálně neovladatelné a nemotorné tryskové helikoptéře. :( Členové vašeho týmu jsou namachrovaní blbečkové se slovníkem plným "fuck" a "shit". Tvůrci by si měli uvědomit, že tohle není GTA. Členové speciálních jednotek musí být dokonale vyrovnané osoby a ne nějací burani z Vidlákova. Tyhle typy počítačových hrdinů už mi lezou krkem. Střelba do nepřátel je nějaká nepřesná. Mířím, co nejlíp to jde, vystřílím celý zásobník a jak to tak vypadá, tak jsem nepřítele ani neškrábnul. Zvlášť pevné kulomety by mohly mít větší rozptyl. Na souši je grafika docela propracovaná a tráva, keře atd... jsou velmi realistické, ale pod vodou je to pěkně holé. Na mořském dně je jen jedna textura a žádné kameny, prostě nic.


Datadisky:
Warhead
(2008, GOG a Steam, recenze: Level 10/2008, z Bonuswebu a z Tiscali Games, návod: abecedaher): Samostatně spustitelný (nemusíte mít původní hru) datadisk ke graficky nejnáročnější hře současnosti. Hra nenavazuje na otevřený konec Crysis, ale děj se odehrává paralelně s původní hrou. Budete v něm hrát za seržanta Michaela Sykese (neboli Psycha) někde na druhé straně souostroví. Čeká na vás celkem 7 úrovní. Prakticky celou dobu se budete honit za kontejnerem, v němž se Severokorejci pokouší z ostrova odvézt jednoho mimozemšťana domů do Koreje na pokusy. Je to zběsilá akce od začátku až do konce bez hluchých míst. Bohužel značně utrpěla volnost pohybu a hra je tedy v podstatě obyčejná tunelovka, jež vás moc nepustí dál, než zamýšlel level designér. Sice se na pár místech můžete vydat cestou trochu bokem, ale jinak se musíte pořád držet cesty. Do toho vám pořád řvou příkazy, co máte dělat do vysílačky a to i během bitevní vřavy, takže si to nestíháte přečíst a nevíte co se vlastně děje. Sice to moc nevadí, protože se ve hře nedá zakysnout. Stačí když půjdete pořád dopředu a budete kosit všechno co se vám postaví do cesty, ale mohli by autoři taky trochu myslet na neangličtináře, co musí číst titulky. Co se týče grafiky, tak z té si i po zážitku s Crysis zřejmě sednete na zadek, protože byla ještě znatelně vylepšena a vypadá fakt úžasně. Do toho různé výbuchy atd... Kromě Severokorejců si po opětovném zmrznutí ostrova zabojujete i proti létajícím mimozemským potvorám. Ve hře jsou 3 nové zbraně (např. granátomet), 2 nová vozidla (vznášedlo). Co se týče HW náročnosti, tak jsem měl na sestavě Athlon 64 X2 4400+(Sc.939), 3 GB DDR, Radeon HD4870 rozlišení 1024*768 a všechny detaily na "hráč" (druhé nejvyšší) a zakuckalo se to jen sem tam v nějaké větší přestřelce, ale jinak se to dalo hrát celkem v pohodě. Multiplayer v1.5: Multiplayer se nachází na zvláštním DVD s názvem "Crysis Wars" a obsahuje tradiční režimy deathmatch, teamdeathmatch (14 map) a jakousi obdobu battlefilďáckého boje o vlajky (10 map). Bojuje se v něm ale o kontrolu nad budovou vyrábějící nějaké prototypy a další budovy elektráren, které jí dodávají elektřinu. Po určité době vám dá budova atomovku, jež pak můžete použít. Dále můžete obsadit bunkry a továrny na tanky, vznášedla a letadla. Režimy jsou v české verzi bohužel pojmenovány poněkud pitomě: okamžitá akce, okamžitá akce v týmech a drsný boj. BLÉÉÉ!!! Fuj ta čeština! Myslím, že by to klidně mohli nechat v angličtině, aby člověk věděl na čem je. :( Hrát může najednou až 32 hráčů za Američany nebo Severokorejce. Na některých mapách lze používat i vozidla.
Opět české titulky. Osekání volnosti pohybu. Nemožnost hrát moc tichým způsobem. Nepřátelé vás hned zmerčí na velkou vzdálenost schovaného v houští. Hra je tedy na opětovné zahrání dost nudná. Bohužel se opět nevyhneme proklínaným bojům s mimozemšťany. Příběh hry je nadále dost béčkového typu. Instalace je šíleně dlouhá. Dostala ji na starost nějaká služba InstallAware vypadající jako instalace Windows a tedy, řeknu vám, trvá to děsně dlouho... :(


Mody:
Natural v2.0.2: DOWNLOAD: Drobný mod, který jen změní barevné ladění grafiky do realističtějších tónů. Rozdíly od  původní hry si můžete prohlídnout tady. Jedná se o realističtější osvětlení, polohy slunce atd... Po instalaci je nutné ještě spustit dva soubory v adresářích hry - viz. readme. Mod obsahuje i savy do všech misí, takže jej můžete použít i k přeskočení nějaké obtížné mise.





Ovládání:
W, S, A, D - pohyb.
Myš levá - střelba.
F - vstup/ výstup z vozidel, chycení nepřítele, předmětu, ...
Mezerník - skok.
Klik kolečkem myši - menu superobleku.
Levý Shift - běh.
G - granát.
F1 - externí kamera.
Levý Control - přikrčit.
Y - lehnout.
T - rána pažbou.
C - úprava zbraně.
R - nabít.
B - dalekohled.
Tab - úkoly mise + mapa.
x - změna palebného módu.
Z - chat v MP.
P - v MP nákup zbraní.





Cheaty:
Ve složce: "crysis\game\config\" editujte soubory: "diff_easy.cfg", "diff_normal.cfg", "diff_hard.cfg" nebo "diff_bauer.cfg" podle toho, jakou obtížnost budete hrát. Do souborů dopište následující řádky pro nesmrtelnost a neomezenou munici:

g_godMode = 1
i_unlimitedammo = 1

Další již existující položky můžete taky zeditovat:

-- Player Health/Energy/Suit
// No energy loss
g_suitCloakEnergyDrainAdjuster = 0

// No energy cost
g_suitRecoilEnergyCost = 0

// Rychlejší běh
g_suitSpeedMult = 2.85

// Více brnění
g_suitArmorHealthValue = 900.0

// Instant health regen
g_playerSuitArmorModeHealthRegenTime = 0

// Instant health regen while moving
g_playerSuitArmorModeHealthRegenTimeMoving= 0

// Set health regen time to 0
g_playerSuitHealthRegenTime = 0

// Set regen time while walking to 0
g_playerSuitHealthRegenTimeMoving = 0

// No waiting until regen starts
g_playerSuitHealthRegenDelay = 0

// Instant energy
g_playerSuitEnergyRechargeTimeArmor = 0

//Instant energy while moving
g_playerSuitEnergyRechargeTimeArmorMoving= 0

// Set energy regen time to 0
g_playerSuitEnergyRechargeTime = 0

// Do not wait until energy regen starts
g_playerSuitEnergyRechargeDelay = 0

// Extra health
g_playerHealthValue = 900.0

// Set difficulty, 1 is easy, 4 is most difficult
g_difficultyLevel = 1

Množství střeliva u většiny zbraní lze editovat pomocí programu ArtMoney.

Save. (Mod Natural obsahuje savy do všech misí.)



Warhead:
Ve složce: "crysis_warhead\game\config\" editujte soubory: "diff_easy.cfg", "diff_normal.cfg", "diff_hard.cfg" nebo "diff_bauer.cfg" podle toho, jakou obtížnost budete hrát. Do souborů dopište následující řádky pro nesmrtelnost a neomezenou munici:

g_godMode = 1
i_unlimitedammo = 1

Další již existující položky můžete taky zeditovat:

-- Player Health/Energy/Suit
// No energy loss
g_suitCloakEnergyDrainAdjuster = 0

// No energy cost
g_suitRecoilEnergyCost = 0

// Rychlejší běh
g_suitSpeedMult = 2.85

// Více brnění
g_suitArmorHealthValue = 900.0

// Instant health regen
g_playerSuitArmorModeHealthRegenTime = 0

// Instant health regen while moving
g_playerSuitArmorModeHealthRegenTimeMoving= 0

// Set health regen time to 0
g_playerSuitHealthRegenTime = 0

// Set regen time while walking to 0
g_playerSuitHealthRegenTimeMoving = 0

// No waiting until regen starts
g_playerSuitHealthRegenDelay = 0

// Instant energy
g_playerSuitEnergyRechargeTimeArmor = 0

//Instant energy while moving
g_playerSuitEnergyRechargeTimeArmorMoving= 0

// Set energy regen time to 0
g_playerSuitEnergyRechargeTime = 0

// Do not wait until energy regen starts
g_playerSuitEnergyRechargeDelay = 0

// Extra health
g_playerHealthValue = 900.0

// Set difficulty, 1 is easy, 4 is most difficult
g_difficultyLevel = 1

Moje save.